- Регистрация
- 9 Апр 2021
- Сообщения
- 11.897
- Репутация
- 2.308
- Реакции
- 11.429
В декабре 2023 года новый министр обороны представил Государственного оператора тыла, с которым закупки должны были стать лучше и без "яиц по 17 грн за штуку". Удалось ли это?
15 березня Державний оператор тилу (ДОТ) уклав договори з постачальниками харчування для забезпечення Збройних Сил України (ЗСУ). Перші поставки комплектів очікуються 1 квітня. Ідеться про харчування військових у другому кварталі 2024 року на суму майже 9 млрд грн.Хоча ДОТ не зумів провести відкриті торги (про це нижче), а пішов на переговорні процедури із зацікавленим бізнесом, ціни, які він отримав, виявилися одними з найнижчих серед усіх у системі Prozorro, свідчить проведений ЕП порівняльний аналіз.
Перезавантаження незбройних закупівель
У грудні 2023 року міністр оборони Рустем Умєров під час презентації роботи Державного оператора тилу обіцяв нову якість закупівель. "Це не просто презентація нової агенції закупівель, це старт архітектури державних закупівель у сфері оборони України. Україна має позбутися радянських, олігархічних та "шкурних" підходів до державних коштів", – наголошував призначений за три місяці до цього міністр.Гендиректором ДОТ став Арсен Жумаділов, який до роботи в Міноборони чотири роки очолював ДП "Медичні закупівлі України". Його закупівлі серед експертної медичної спільноти вважалися одними з найефективніших.
За майже три місяці активної закупівельної діяльності ДОТ можна підбити перші підсумки. Нова агенція до 19 березня уклала контрактів на 20 млрд грн.
ДОТ провів майже стільки ж конкурентних закупівель, скільки Міноборони з травня по грудень 2023 року (160 лотів в агенції проти 200 у міністерства). За даними модуля аналітики Prozorro, в агенції менше 10% закупівель були неконкурентними, тоді як у Міноборони таких було 80%.
Середня конкуренція на тендерах ДОТ порівняно з міністерськими зросла в півтора разу: з чотирьох до майже шести учасників на один аукціон. Крім того, для закупівель агенція почала використовувати електронний каталог, у якому конкуренція бізнесу за державні контракти ще вища.
Порівняння середньої конкуренції і економії на тендерах Міноборони та Державного оператора тилу
Зросла також економія однієї закупівлі: у середньому 10% на замовленні. Є прогрес і у сфері харчування.
Продукти
Щорічно на харчування військових держава витрачає близько 45 млрд грн.На початку 2023 року медіапростір сколихнув скандал, який знищив зачарування громадськості постаттю Олексія Резнікова на чолі міністерства. Тоді журналіст видання "Наші гроші" Юрій Ніколов опублікував документи, які свідчили, що уряд закуповує харчі для армії в кілька разів дорожче від роздрібних цін.
Найбільш показовим став "яєчний скандал": курячі яйця Міноборони купувало по 17 грн за штуку, тоді як у роздріб їх можна було придбати втричі дешевше.
У Резнікова цю інформацію довго заперечували, але згодом її підтвердили офіційні органи, зокрема Рахункова палата. Міністр пішов у відставку, поступившись місцем Умєрову. Після цього в Міноборони запрацював Державний оператор тилу, який перебрав на себе всі незбройні закупівлі відомства.
На початку 2024 року ДОТ уклав перші контракти на забезпечення продуктами в січні-березні, а 15 березня – на другий квартал. Угоди уклали без використання електронної системи за неконкурентними процедурами.
Колишні постачальники харчів через суди блокували відкриті торги, а потім проігнорували їх, тому ДОТ уклав прямі угоди з компаніями, які раніше були субпідрядниками. Про те, які це компанії і чому не вдалося провести відкриті торги, розповів сам Жумаділов.
Попри це ціни на всі ходові позиції виявилися нижчими, ніж у більшості конкурентних закупівель у Prozorro, свідчить аналіз ЕП.
Порівняння цін на ходові продукти від ДОТ та цін інших замовників.
Крім того, ДОТ вирівнював ціни за окремими категоріями. "Постачальники готові працювати за новими правилами, що в тому числі включають контроль цін та централізоване управління заявками", – каже Жумаділов.
Це правило ДОТ уперше прописав у нових контрактах. Тепер він має право збирати замовлення з військових частин, усунувши від цього недоброчесних начпродів військових частин, завдяки яким у змові з постачальниками будувалися різні схеми. Основна схема пов'язана з грою цінами та об'ємом замовлень на окремі товарні позиції. Усе починається з каталога на сотні найменувань продуктів, який існує в ЗСУ.
"З усього переліку понад 80% фактичних поставок становлять лише три десятки позицій. Однак у загальну вартість пропозиції учасники торгів мають включати ціни на всі 400 продуктів. Лише той учасник, який знає, що начпрод військової частини ніколи не замовить осетра і насіння льону, записує у своїй пропозиції занижені ціни на сотні продуктів і завищує ціни на десятки ходових позицій. Нормальний учасник вказує справжні ціни на все і таким чином програє конкуренцію", – пише Ніколов.
Він вважає, що завдяки цій схемі ринок армійського харчування понад десять років був поділений між обмеженою групою компаній, які постачали продукти іноді за втричі завищеними цінами.
Як показали останні події, ДОТ ще доведеться попрацювати, щоб змінити систему не точково, а докорінно, особливо коли бізнес завзято пручається, щоб не залишитися без звичної для себе маржі.